Іван Кірчук: “Адкуль атрымліваць жыццёвую сілу, калі страчаная сувязь з прыродай і родам?”
Ганна Трубачова, Таццяна Смаленская
Фота — Аляксандр Tarantino Ждановіч
Іван Кірчук: “Адкуль атрымліваць жыццёвую сілу, калі страчаная сувязь з прыродай і родам?”
Сёння, у часы спажывання, многія
беларусы ўжо не памятаюць пра тое, як яшчэ нядаўна жылі ў згодзе і
павазе з сіламі прыроды, выконвалі абрады і перадавалі народную мудрасць
ад пакалення да пакалення. Ці былі ў
беларусаў свае прычыны адхрысціцца ад «паданняў даўніны»? Навошта ведаць
нешта пра сваіх продкаў? Як беларусам доўгі час удавалася спалучаць у
побыце рэлігійныя і фальклорныя абрады? Ці можна кіраваць дажджом з
дапамогай песень і як навучыцца дамаўляцца з прыроднымі сіламі? Наколькі
сённяшнія «Дажынкі» адпавядаюць арыгіналу? Чаму кіраўніцтву краіны няма
справы да захавання нацыянальных традыцый? Што за фальклор нам
паказваюць па тэлевізары? І што будзе з грамадствам, калі адправіць яго
абрады і традыцыі ў разрад архаікі? Аб культуры абраднасці гутарым з Іванам Кірчуком, беларускім музыкам, фалькларыстам і выкладчыкам, лідарам этна-трыа “Троіца”.
— Сёння большасці людзей няма справы да свайго паходжання і
культурных традыцый. Мы настолькі адарваныя ад родных каранёў, што
многія нават не ведаюць, дзе пахаваныя іх бабулі і дзядулі. Мы імкнемся
падпарадкаваць сабе ўсе прыродныя працэсы, не звяртаючы ўвагі на
катаклізмы — сігналы бедства ад нашай планеты. Мы страчваем культурныя
традыцыі, абрады, а з імі і велізарны пласт жыццёвай мудрасці, які
стагоддзямі збіралі нашыя продкі.
— Апісаная вамі сітуацыя характэрная для ўсяго сучаснага свету. Ці былі ў Беларусі свае прычыны таго, што адбываецца?
— Апошнія паўстагоддзя беларусы актыўна перабіраюцца ў горад, вёска
вымірае, а з ёй і абрады, цесна звязаныя з сельскім жыццём. Прыязджаючы ў
горад, вясковец адхрышчваецца ад сваіх традыцый і імкнецца падладзіцца
пад гарадскі лад жыцця. Абрады і святы вяскоўцаў становяцца
ненатуральнымі для горада. Да таго ж у горадзе зусім іншыя ўмовы: не
трэба спяваць залагоджвальных песень богу-грамабою Перуну — громаадводы
на дахах дамоў закліканыя ўберагаць ад маланак. Або возьмем пласт
жніўных песень, размову з каласамі. Каму гэта спяваць? Камбайну? У
гарадской інтэрпрэтацыі мы сустракаемся з трансфармаваным рытуалам
«Дажынак». Але вы самі можаце меркаваць, да чаго гэта падобна…
— Іншае жыццё, новыя тэхналогіі, XXI стагоддзе — усё гэта
непазбежна, але давайце ўявім магчымасць захавання абрадаў ва ўмовах
горада і тэхнічнага прагрэсу. Што, калі працаўнікам сяла паспрабаваць
спяваць тыя ж жніўныя песні, толькі выкарыстаць у сваёй працы не сярпы, а
камбайны?
— Слаба ўяўляю. Хіба што перахрысціцца камбайнер перад жнівом, таму
што яго чакае 24-гадзінная праца і давядзецца трымацца, каб не заснуць у
машыне і не заехаць у дрэва. Песні і абрады ў камбайна немагчымыя, таму
што яны маюць дачыненне да зусім іншых энергій. У сялянскім побыце
жніво вялося ўручную, у асноўным жанчынамі. Абрады былі ўключаныя ў
працоўны працэс, яны былі натуральныя. У канцы жніва, на «дажынкі»,
частку каласоў завівалі, называючы яе «барадой» і прысвячалі
Іллю-барадзе (пазней ён стаў Святым Іллёй, яго шануюць 2 жніўня). Па
заканчэнні жніва яго ўдзельнікі каталіся па паласе, прыгаворваючы:
“Жніўка, жніўка, аддай маю сілку…” Магічны сэнс абрадаў заключаўся ў
тым, каб вярнуць зямлі яе ўрадлівы дух, а земляробам — затрачаныя сілы і
захаваць здароўе. Наколькі я ведаю, нічога падобнага з гэтых абрадаў
сучасныя «Дажынкі» не атрымалі ў спадчыну.
— Але ж рэлігійныя абрады, да прыкладу, даволі моцна трымаюцца ў
свядомасці людзей. Уплыў царквы на жыццё беларусаў крыху аслабеў у
выніку падзей мінулага стагоддзя, але царкоўныя абрады і святы ўсё гэтак
жа паўсюдна практыкуюцца.
— Царква прыкладае шмат намаганняў, каб захаваць свой уплыў, і
дзяржава, дарэчы, яе ў гэтым падтрымлівае. А вось што да нашых
нацыянальных традыцый, дык да іх, здаецца, нікому ў кіраўніцтве краіны
справы няма: на жаль, для захавання гэтага культурнага пласта не робіцца
ніякіх спробаў. На тэлебачанні і радыё раней выходзілі нейкія
фальклорныя перадачы, але ў іх народныя песні чамусьці ператвараліся ў
папсовыя, а ўсе калектывы быццам зліваліся ў адзін. Рэжысёрам гэтых
перадач не ўдавалася паказаць самабытнасць кожнай вобласці Беларусі са
сваімі песнямі і рытуаламі.э
— Чаму? У дзяржавы сваё разуменне фальклору і яго значнасці?
— Тое, што адбываецца на тэлебачанні, хутчэй можна растлумачыць
непрафесійным падыходам: запрашаюцца бабулі, падбіраецца вясёлы і
рытмічны рэпертуар з цымбаламі і гармонікам, пад якія яны ніколі не
спявалі ў сваім рэгіёне, і запісваецца чарговая перадача. Праўда,
арыгінальнае выкананне песні знікае, але гэта нікога не турбуе. Лепш
такі «фальклор» не паказваць зусім. Нічога добрага ў такой інтэрпрэтацыі
народнай творчасці няма. Праграмы тыпу «Запрашаем на вячоркi» і
«Спявай, душа» наогул вельмі моцна сапсавалі калектывы, якія засталіся
жыць у вёсках. Цяпер ім складана ўспомніць хоць нешта, акрамя «Цячэ вада
ў ярок»: «Гэта ж па целевізару зараз паказваюць». Таму хацелася б, каб і
на радыё, і на тэлебачанні людзі разумелі, якую адказнасць яны нясуць
за тую частку фальклору, якая захавалася ў нас у некранутым выглядзе.
— Чым небяспечнае апапсенне фальклору і абрадаў?
— Іх знікненнем. Пры такім падыходзе з часам ніхто не зможа сказаць,
як насамрэч павінен праходзіць абрад або гучаць пэўная песня. Пры вуснай
перадачы песні ад пакалення да пакалення і без таго не заўсёды
ўлічваецца дыялект, і часцяком уносяцца змены ў тэкст. Да таго ж
фальклор не вывучаюць у дзіцячых садках і школах, а каб захаваць
этнаграфічны матэрыял у першапачатковым стане, трэба, каб гэтыя песні,
абрады з дзяцінства былі вакол дзіцяці, каб, стаўшы дарослым, ён мог
стварыць калектыў, які зможа перадаць арыгінальныя словы, музыку,
дыялекты, касцюмы. Тады ўсе матэрыялы ў найлепшым выглядзе будуць
захаваныя для наступнага пакалення.
— Вы даўно даследуеце беларускі фальклор. Ці назіраеце вы якую-небудзь ініцыятыву ў плане захавання традыцый?
— Прынята лічыць, што фальклор — гэта песні і танцы. Добра, хай хоць
бы так. Я б выдзеліў два папулярныя фестывалі ў Беларусі, дзе
прадстаўлены фальклор у розных сучасных кірунках: «Камяніца» і «Вольнае
паветра». Для параўнання, у Канадзе такіх фестываляў 1200 на год. Таму
нашыя маладыя калектывы не бачаць сэнсу ў развучванні новых песень, бо з
імі няма дзе выступаць, няма ні фестываляў, ні этнічнага радыё, ні
тэматычных клубаў. Прыязджаеш у пабы Германіі, Нідэрландаў — усе сцены
залепленыя афішамі, у Францыі, Іспаніі, Італіі кожны дзень новыя
выступленні фальклорных калектываў. У нас — цішыня…
— Дык, можа, гэта натуральны ход гісторыі: сышлі ж карэты і лукі са стрэламі ў раздзел архаікі.
— Уяўляеце, што будзе з грамадствам далей, калі мы забудзем гэтую
частку культуры? Праблема ўжо існуе, таму што некаторыя людзі не ведаюць
ні імёнаў сваіх бабуль-дзядуляў, ні месца знаходжання іх магіл. А
колькі дзяцей сёння расце без бацькоў і маці, без родавай энергіі.
Адкуль атрымліваць жыццёвую сілу, калі мы страцілі сувязь з прыродай і
сваім родам? Хутчэй за ўсё ў гэтым і трэба шукаць тлумачэнне гарадской
«мясасечкі» і частых суіцыдаў: людзі не ведаюць, дзе шукаць падтрымку.
Добра, калі чалавек можа пайсці ў храм, пагутарыць са святаром або
духоўнікам. Добра, калі ёсць моцная і поўная сям’я, у якой заўсёды можна
спытаць парады.
Я жыў у сям’і з бабуляй, не бачыў дзядулі, таму пытанні, якія
ўзнікалі ў сям’і, вырашалі тата, мама, часам бабуля. А калі б быў
дзядуля, то ўсё вырашалася б па-іншаму, таму што ён быў бы прадстаўніком
самага мудрага «пласта» — мінулага. Бацькі — гэта цяперашняе, а мы —
будучыня. Таму, калі ёсць магчымасць не прапусціць вопыт найстарэйшага
пакалення, калі дзядулі яшчэ жывыя, то па мудрасць і параду лепш за ўсё
прыходзіць да іх.
— Сапраўды: сёння рэдка хто разглядае старых як крыніцу мудрасці.
Хоць асабіста я ведаю шмат прыкладаў, калі цяперашнія 30-гадовыя
пачынаюць разумець, што ў жыцці апошніх двух-трох пакаленняў адбылося
непапраўнае ў адносінах паміж дзецьмі і бацькамі, многія мае равеснікі
спрабуюць наладжваць кантакт з бацькамі, але прызнаюцца, што гэта вельмі
няпроста.
— Адна з маіх бабуль казала, што ўсё пачалося з раскулачвання. Калі
ўсё зрабілі агульным і ўсіх зраўнялі, не засталося ні мудрасці, ні
павагі, ні пераемнасці паміж пакаленнямі. Усё, што было дарагое,
забралі. Засталася толькі злосць і крыўда на ўладу.
Што мы можам зрабіць цяпер, каб аднавіць сувязь паміж пакаленнямі?
Першае — пачаць з нейкіх архіўных раскопак, «экспедыцый» у сваю сям’ю,
род, сабраць па макулінках разнастайныя дадзеныя. Не купляць пячатку з
надпісам «граф», а сапраўды адшукаць, чым займаліся дзед і бабуля. Я
толькі ў гэтым годзе запісаў мамчыны польскія песні, прытым, што ўсё
жыццё займаюся беларускім фальклорам. І вельмі шкадую, што зрабіў гэта
так позна, таму што цяпер ёй 75 гадоў, і частку песень яна ўжо не
памятае. Але тое, што я змог запісаць, перадам дзецям, дзеці пакінуць
нейкую інфармацыю ўнукам. Яшчэ нядрэнна было б даведацца, чым
захапляліся ў сям’і, што любілі, якія стравы гатавалі, як сустракалі
Новы год, іншыя святы. І калі мы ўсе гэтыя звесткі ў сям’і пачнем
высвятляць, з’явіцца імкненне даведвацца нешта яшчэ: пра сваякоў, пра
звычаі, пра нашую творчасць. Мы жывем у век спажывання, і калі з
прыродай некаторыя запушчаныя намі працэсы ўжо незваротныя, то з людзьмі
ўсё яшчэ ёсць магчымасць наладзіць паважлівыя і культурныя адносіны.
— Так, вы згадалі, што сучаснаму чалавеку вельмі цяжка жыць без сувязі з прыродай…
— Мы страцілі сувязь з зямлёй, якая была ў нашых бабуль. Яны ўмелі
звяртацца да яе з пэўнымі тэкстамі, з павагай кажучы: “Зямля наша матка,
бо ўсе мы ад яе нарадзіліся. А як прыйдзе час — да сябе ўсіх прыме”.
Яны ж маглі з дапамогай песні выклікаць дождж або, наадварот, адагнаць
хмару ад жніва: «Божа, перажані хмарку на чужую старонку. Дзе пажалі,
дзе пакасілі і ў снапочкі палажылі” (пра гэта фільм Зінаіды Мажэйка “Рух
зямлі”, 1999). Атрымліваецца, раней людзі мелі здольнасць дамовіцца з
прыродай, а мы толькі ў апошні час пачалі звяртаць увагу, што Зямля —
жывы арганізм.
— Як здарылася, што большасць з нас страціла ўменне дамаўляцца з прыродай?
— Мы так далёка ступілі з вёскі ў горад, што страцілі гармонію з
самімі сабой. Вядома, тут добра, столькі выгод: па ваду хадзіць не
трэба, дровы секчы не трэба — усё ёсць, усё гатовенькае. Толькі зарабляй
ды купляй. Толькі вось народ, седзячы ў шматпавярхоўках, паволі
співаецца ад гультайства. Большая частка людзей жыве дзесяцігоддзямі ў
рэжыме «завод-сон-пад’ём-завод». Тыя, што не працуюць, цэлы дзень
шукаюць, чым сябе заняць. І гэтае гібенне дзясяткамі гадоў заводзіць
чалавека ў тупік, у якім ён ужо не чуе ні свайго, ні прыроднага голасу.
— Самі вы як ратуецеся ад гарадскіх «тупікоў»?
— У 50 гадоў мама падарыла мне домік, які яны з татам пабудавалі ў
Лідскім раёне. І менавіта там я адчуў, што гэта мая зямля. І мне вельмі
захацелася туды прыязджаць: пасля лекцый, паміж канцэртамі з “Троіцай”.
Там я раблюся іншым — адкрываецца не вядомая ў горадзе крыніца сіл,
прыходзіць натхненне, павялічваецца працаздольнасць. Я ў адзін дзень там
сцены размаляваў, у другі — іконы павесіў, у трэці — вінаграднік
пасадзіў. Гэтае разуменне, што зямля — мая, што я сам сабе гаспадар, і
ніхто сюды не сунецца, магутна падсілкоўвае мяне знутры. Таму мая
канструктыўная парада тым, хто шукае гармонію, — перамяшчацца ў вёску,
хай нават часткова, у летні час і выходныя.
— А як вы ставіцеся да зваротаў да чараўнікоў і бабак, якія сталі
сёння надта папулярнымі? Ці мае гэтая тэндэнцыя нешта агульнае з нашымі
абраднасцямі і традыцыямі? Бо заўсёды ж існавалі народныя змовы,
знахары, шаманы… І, дарэчы, забаўна, што беларусам доўгі час удавалася
спалучаць у побыце рэлігійныя і фальклорныя абрады.
— Так, для славян гэта характэрна. Калі прааналізаваць магічныя
тэксты, то можна заўважыць, што вельмі многія з іх пачынаюцца з закліку
Хрыста, Божай Маці і анёлаў. Напрыклад, у замовах, «прысушках»: «Ішоў
Бог, апосталы і ангелы, сустрэлі яны жар-птушку. Яна пытаець: “Куды
ідзеце?” — “Ідзем на сіня мора свечы паліць.” — “Не паліце вы яркія
свечы, а запаліце вы сэрца (імя хлопца), душу…” — тут і рэлігія, і
паганскія сімвалы. А паглядзіце на рэфрэны купальскіх песень — «Купала
на Йвана», дзе Іван — гэта Ян Хрысціцель, а Купала — язычніцкае боства.
Або «Ішла Каляда калядуючы» — гэта таксама паганскае боства. Такім
чынам, народ, атрымаўшы забарону на пэўныя святы і дзеянні, захаваў
памяць пра іх у песнях, замовах і іншых абрадных тэкстах.
Што да сённяшняй сітуацыі, то мы маем празмернаінфармацыі аб
разнастайных відах энергій, эзатэрыцы і містыцы: у інтэрнэце і па
тэлевізары можна ўбачыць матэрыялы пра чараўнікоў, экстрасэнсаў,
ведзьмакоў, знахароў, НЛА, еці… Людзі дваіста ставяцца да такога роду
інфармацыі. Жылі сабе, жылі, а тут раптам, адкуль ні вазьміся, нейкія
чакры і энергіі. З іншага боку, паглядзіце на нашыя замовы: беларускія
бабулі лячылі хваробы і каталі чырвонае яйка вакол пупа хворага, і ім не
трэба было ведаць такіх словаў, як «вобласць трэцяй чакры». Гэта цяпер
многія гавораць пра славянскую сістэму энергетычных цэнтраў, а раней,
калі не было ні тэлевізара, ні інтэрнэту, пра яе ведалі абраныя.
— Як адбіваецца на свеце эзатэрыкі ўсеагульны доступ да сакральных ведаў?
— З’явілася мноства людзей, якія на гэтай тэме добра зарабляюць.
Яскравы прыклад — мае знаёмыя з Расіі, якія працуюць у нетрадыцыйнай
медыцыне. Яны прывозяць масквічоў на аздараўленне на Палессе. Бяруць з
іх пэўную суму, заказваюць аўтобус, знаходзяць бабуль, якія гатуюць ежу,
спяваюць песні, робяць лазню. Такое лячэнне працягваецца 3-4 дні. Часам
нават робяць так: збіраюць ведзьмака, знахара, лекара, экстрасэнса,
астранома і групу з 5-7 чалавек на своеасаблівы «семінар», і
«спецыялісты» «параць» народ інфармацыяй тры дні. І людзі як у секту
трапляюць: па 3 гады гэтыя семінары наведваюць, а ім усё карму чысцяць…
— Шкада, што няма магчымасці зарабляць на гаючай сіле народных
песень: можа, хоць праз камерцыялізацыю атрымалася б захаваць частку
нашага фальклору.
— На самай справе нашай краіне яшчэ пашанцавала, бо беларусам (у
адрозненне ад многіх іншых народаў) з горам папалам, але ўсё ж удалося
захаваць народную творчасць. І беларускі фальклор не ацэнены пакуль
(намі ў першую чаргу), таму што ён яшчэ ёсць, не прапаў. Як у
афрыканцаў, калі адзін збан стаіць, а яны кажуць: «У нас ёсць фальклор»,
раптам збан разбіваецца — гора, няма фальклору, а зляпіць не могуць,
таму што збан ужо разляцеўся дашчэнту. Вось у нас пакуль яшчэ цэлы збан
стаіць. Вельмі магутны і моцны па сваёй энергіі. Таму што там
інфармацыя, якая прасачылася праз стагоддзі. І я ўпэўнены, што,
нягледзячы на палітыку дзяржавы, на навучальныя планы, у якіх прыбралі
шматлікія «народныя» прадметы («Батлейка», «Этнамузыка» і інш), будуць
існаваць людзі, якія прысвецяць сябе народнай творчасці.
— Адкуль яны прыйдуць?
— Мабыць, у пэўным узросце ў людзей асабліва ярка ўключаюцца вобразы з
генетычнай памяці. Я ведаю прыклады, калі раптам пачынаюць рабіць тое,
чым ніколі не займаліся раней: ткаць дываны, плесці кошыкі, пісьменна і
прафесійна. Думаю, менавіта гэтыя людзі, якія ўмеюць захоўваць традыцыі,
паважліва ставяцца да сябе, да зямлі і родных, змогуць паказаць сілу
народнай творчасці астатнім. Народнае мастацтва заўсёды будзе
актуальным, яно перадало нам інфармацыю і гісторыю нашых продкаў, а нам у
сваю чаргу трэба паклапаціцца, каб этнамузыка і народныя промыслы
перадалі традыцыі пра мінулае і цяперашняе жыццё ўжо нашым нашчадкам. Бо
фальклор — гэта трывалая сувязь мінулага і сучаснасці.
Ганна Трубачова, Таццяна Смаленская
Фота — Аляксандр Tarantino Ждановіч
(Журналісцкае агенцтва «Таранціны і сыны»)
|